Runboard.com
You're welcome.
Community logo






runboard.com       Lid worden (Help) | Inloggen (Wachtwoord kwijt?)

 
Wij Nederlanders Profile
Live feed
Blog
Friends
Miscellaneous info

Head Administrator

Geregistreerd: 02-2020
Posts: 10
Karma: 0 (+0/-0)
Reageer | Quote
Noodkreet werkgeversorganisaties: lerarentekort schadelijk voor economie


Lerarentekort schadelijk voor de economie

Een stukje bij de NOS gepubliceerd dat als noodklok zou moeten fungeren maar wat de harde kern nog niet eens benadert van het probleem.

Nu investeren in het onderwijs om te voorkomen dat er schade volgt voor de economie? Nu pas??
En wederom alleen uit financiële overwegingen.
Maar deze problematiek speelt niet nu pas natuurlijk. Speelt in toenemende mate al jaren.
Het ergste is, de verandering, als die er komt, zal geen verbetering inhouden.
We hebben in het onderwijs de mond vol over 'onderwijs vernieuwing'. Maar we vermijden kostte wat kost de link naar onderwijs verbetering. Vernieuwen is één ding, maar houd nooit automatisch in dat dit hoeft te leiden tot verbetering. En die zien we op de werkvloer al in geen jaren, nee, decennia meer. Vernieuwing is eerder vernieling geworden. Van enige vooruitgang of verbetering is geen sprake meer. Al jaren niet.

Oorzaak?
We durven en mogen geen eisen meer stellen aan de kennis van een leerling, het onderwijs moet vooral leuk zijn. Bij het VO roepen we dat het niveau wel komt bij de vervolgopleidingen. Doorschuiven van het probleem dus.
Neem daarbij de negatieve invloeden van het opheffen van het speciaal onderwijs. Waardoor kinderen met een enorm scala aan handicaps, rugzakjes en handvatten, de onderwijs kwaliteit aantasten. Het zijn deze kinderen die niveau en snelheid bepalen.
Men heeft dat in de gaten hoor. O ja zeker!
Vandaar het individuele onderwijs dat gepredikt wordt. Klassen van 25-30 leerlingen, op diverse niveaus en allemaal met hun eigen 'lievelingsvak' waar ze altijd beter in zijn....ga d'r maar aan staan. Dan de administratieve druk die is het tienvoudige is geworden. Huiswerk nakijken is een ondergeschoven kindje, ook nog eens niet leuk, stelt eisen aan leering en ouders en dus maar liever niet meer doen. Alles op school. Geen klassikaal frontaal onderwijs meer maar liefst iedere leerling op zijn/haar eigen niveau en tempo achter de pc. De digitale leermethodes kletteren op de bureaus van de directieleden. Die er niet mee hoeven te werken en dus alleen kijken naar de prijs. Soms wordt er nog gevraagd aan de (vak)docent of er een bruikbaar programma tussen zit. Maar de financiële keuze is feitelijk al gemaakt. Je kan ook een euro maar één keer uitgeven en in het hier en nu, waarin leerlingen aantallen teruglopen, sorteren scholen al voor op minder inkomsten. Uiteindelijk krijg je per leerling per jaar een vergoeding, minder leerlingen = minder inkomen = minder personeel = grotere klassen = nog minder onderhoud/schoonmaak = nog verdere verschraling van het beroep van docent. Assistenten, instructeurs, tot ouders aan toe worden in de diverse lagen van onderwijs ingezet om de gaten te vullen. Docenten zijn er niet meer. En best logisch eigenlijk. Neem de oudere categorie, hoor ik ook bij. Welke uitdaging is er nog als je docent elektro, metaal, motorvoertuigen, installatie, bouw of iets dergelijks bent op het vmbo? Je vak bestaat niet meer, enige diepgang is geen sprake meer van. Je draait volgens een opgelegd Produceren, Installeren en Elektro methode aangevuld met keuzevakken voor de leerling waarin hij/zij amper wat te kiezen heeft. Maw, de keuze is gemaakt op basis van de mogelijkheden die de school kan bieden.
Dat veroorzaakt scheefgroei, leerlingen zijn ongemotiveerd, de klas raakt onder die invloed en jij als (vak)docent van één van de genoemde vakken moet volgens die methode een vorm van handenarbeid gaan geven. Met wederom die digitale werkwijze op de pc. Waarbij de aangeboden lesstof soms wegens uitval van verbinding, traag zijn of updates gewoon weer eens niet werkt..... Zit je met je klas van 30 in een praktijklokaal. Stoer te doen. Te vernieuwen. Tot je erbij neervalt?

En dan nog een invloed die uiterst negatief uitpakt en personeel sloopt. De invloed van andere culturen, normen en waarden.
Ik zie vrouwelijke collega's die compleet afgebrand raken in een klas waar menig cultuurverrijker in zit die een vrouw vanuit hun religie of normen en waarden eigenlijk als een minderwaardig iets beschouwen. Net zoals eigenlijk alle niet aan het gelijke personen. Netjes gezegd toch?
Maar wel een schrijnend feit! En eenmaal de kans wat anders te gaan doen dan zijn ze weg. Alleen de stumperds, de idealisten, de echte docenten en ondersteuners blijven. Soms tegen beter weten in, soms uit pure passie voor het vak, meestal omdat ze op een leeftijd zijn dat ze niets anders meer kunnen of willen oppakken.
Dodelijk vermoeid door de onderwijs vernieling, pogend de alsmaar opschuivende eindstreep van een straks niet meer bestaande AOW en opgeheven/leeggezogen pensioen nog te behalen. Velen stappen tegen forse verliezen vroegtijdig uit. Kopen vrije tijd. Betalen dus soms ook voor tijd die al betaalt is hadden de beleidsmakers niet lopen klooien aan AOW en pensioen leeftijden en de kas van deze niet leeg lopen trekken.
En ja, veel 'helden' halen de eindstreep niet. Vallen toch voor die datum om, worden als oud vuil aan de kant geschoven (voor jou 10 anderen - NIET MEER DUS!).
Dus vernieuwen we de zij-instromer de school binnen. Mensen vanuit andere vakken die het onderwijs wel eens willen proberen. Die lopen tegen de verzuilde beloningsstructuur aan en houden het vaak al snel voor gezien. Moeten en bij een werkgever aan de slag blijven, willen bijvoorbeeld 2 dagen voor de klas en dienen daartoe dan een docentenopleiding te volgen die best nog zwaar is. Vooral qua tijd die het vraagt. Met een gezin/relatie/kinderen/sociaal leven en sportschool van alle gezinsleden, andere vrije tijdsbestedingen, enzovoorts.
En dan kom je voor die klas. Wordt je eigenlijk voor de leeuwen gegooid. Sommige scholen werken met een soort buddy systeem waarbij een oudere docent de nieuweling begeleid. Dat is helaas op sommige zo, bij de meeste die ik ken wordt je juist voor de klassen gezet die langer dienende niet meer willen/aan kunnen. De hoeveelheid toegevoegde taken is ontelbaar want je bent jong en je wilt wat. Zo gaat het overigens ook met hen die vanuit welke lerarenopleiding dan ook binnen rollen hoor. Onderbetaald, overbelast.

Onderwijs blijft echter het mooiste vak ter wereld. Het werken met kinderen is en blijft legendarisch mooi!
Maar in de huidige tijd, waarin ongelooflijk veel echt onderwijs uitgehold is, weggestreept of bezuinigd, we met zijn allen weten te roepen waar we heen moeten en willen maar dat nooit zullen bereiken omdat inmiddels ook diegene die voor de klas staat daar terecht is gekomen met een inmiddels uitgehold diploma. Rekenvaardigheid en taalvaardigheid zijn maar een paar puntjes.
Een docent bouwtechniek van 10 jaar terug, volledig opgeleid, vaak met een aannemersdiploma of minimaal een mbo vakopleiding op het vmbo, is niet meer aanwezig. PIE en DenP docenten die, nogmaals, een veredelde vorm van handvaardigheid staan te geven, volgens te vaak niet werkende digitale methoden op vaak te oude computers op internet verbindingen die te vaak overbelast zijn of dichtgeschroefd om 'foute websites' buiten te sluiten.
En dan loop je na het slopen van je vak dus ook op je handvaardigheidslesje nog een eens te improviseren. Tot je erbij neervalt?

De klok moet terug.
Terug in de tijd. Naar de verzuiling van het onderwijs, waarbij klassikaal frontaal weer de norm wordt. Waarbij je dan individueel onderwijs kan zien toe te passen op leerlingen die in een vak echt uitmunten. Niet de 'gewone' leerling in een vmbo klas die opvalt omdat hij boven de rest uitsteekt omdat het niveau en tempo van de rest ver beneden peil is. Om over de motivatie maar te zwijgen. Daar is niets meer van over.
Maar wat wil je? Ze krijgen PIE vakken en minimaal 4 keuzevakken? Allemaal vakken uit de categorie 'als ze maar van de straat zijn'.
Metaal, installatie en elektro. (P is produceren eigenlijk). En als keuzevakken ben je als leerling afhankelijk wat je school kan aanbieden. Zeven vakken. Je zal alleen maar interesse hebben in bijvoorbeeld verspanen? Geautomatiseerd verspanen? Vaak hebben scholen de apparatuur niet eens. En dus gaan we verder vernieuwen nu richting mbo. Samenwerking wordt verplicht, nog meer werkdruk in het voortraject. Terwijl het één nog niet werkt zijn we al weer verder aan het vernieuwen. Alsof je een raket naar de maan afschiet maar een 2e trap hebt weggenomen.
Slaan we gewoon over. Het hoeft niet eerst op de rails te staan om een doel te kunnen behalen.

En terwijl het onderwijs gebukt gaat onder ministeriële druk tot vernieuwing, zakken we feitelijk steeds verder af. De bodem zullen we echter nooit bereiken. We kunnen altijd stommer worden gehouden.

Image

Laatst bewerkt door Wij Nederlanders, 2/15/2020, 7:29 am


---
Wij Nederlanders
2/15/2020, 7:26 am Link naar deze Post Email Wij Nederlanders   PM Wij Nederlanders Blog
 


Toevoegen aan reactie



U bent niet ingelogd (Log in)
Back To Top